Kajmakčalan i Olimp

Objavljeno : 30. September 2012

Planinarski klub „Greben“ iz Mladenovca organizovao je 27-30 septembra ove godine uspone na najviše vrhove grčkih planina Voras (Nidže) i Olimp. Kako se sedamnaestočlana ekipa provela na ovoj akciji govore sledeći redovi: „Kajmakčalan i Olimp 2012“ Za organizaciju uspona na Olimp i Voras (Nidze) najzaslužnije su Sonja i Irena, planinarke našeg kluba. Njihovo višemesečno ubedjivanje u vidu „vodite nas na Olimp… . kad ćemo na Mitikas….hoćemo na Olimp…“ nas je nateralo da u plan akcija za ovu godinu uvrstimo uspon na najviše vrhove Olimpa. Kad već idemo put Grčke greh bi bio ne popeti i Kajmakčalan i obići mesto velike pobede srpske vojske u I svetskom ratu o kojem smo slušali i čitali nebrojeno puta. Tako smo napravili četvorodnevnu akciju uspona na najviše vrhove najjužnije balkanske države. Termin polaska planiran je za poslednju nedelju septembra 2012. U četvrtak uveče 27.9. sedamnaest planinara PK „Greben“ krenulo je autoputem Beograd-Niš-Skoplje, pa preko Prilepa i Bitolja ka našem prvom odredištu – planini Nidže (Grci je zovu Voras) koja se prostire duž granice izmedju Makedonije i Grčke. Put kroz Srbiju i Makedoniju protekao je lako, a na jedini problem nailazimo na Grčkoj granici. Zbog štrajka grčke policije i carinika carinski prelaz je zatvoren. Činjenica da su svi balkanski narodi po mentalitetu isti potvrdjena je kada smo grcima platili „taksu“ od 30 eur i slobodno nastavili put. U petak ujutru oko 11h stigli smo u „Ski centar sever-Voras“ (2.047m.) odakle je počeo naš uspon na Kajmakčalan (2.521m.). Od ski centra do vrha ne postoji klasična planinarska staza. Vrh planine je potpuno ogoljen i dovoljno je da se prate stubovi žičare, a od poslednjeg stuba se jasno vidi kapela na vrhu. Staza je jednostavna za uspon, dužine 4 km,visinskog uspona 470m. i prosečnog nagiba 14%. Posle sat vremena uspona, po prelepom sunčanom danu bez većih napora Andja, Branko, Rača, Deki, Dunja, Stefan, Alavanja, Milun, Nenad, Sonja, Komša, Andrijana, Miroslav, Ana, Nikola, Bugi i Irena stigli su do vrha. Na vrhu se nalaze kapela, grobnica srpskih vojnika, ruinirani crkveni dom i granični kamen SFRJ. U kapelu su prvi ušli najmlađi učesnici akcije koji su u ime svih članova kluba položili venac u čast srpskih vojnika koji su poginuli u I svetskom ratu. Polučasovnu pauzu na vrhu iskoristili smo za slikanje i uživanje u prelepim vidicima. Na severu se pruža pogled na vrhove planina južne makedonije, a na jugu na jezero Vegoritis i Olimp . Istim putem se vratili do ski centra gde smo se ukrcali u kombi i nastavili putovanje ka Prioniju gde nas čeka ozbiljniji zadatak- uspon na Olimp. Olimp- planina bogova smeštena je u centralnom delu Grčke. Najviši vrh je Mitikas (2.917m.) i drugi je vrh po visini na Balkanu. Olimp je najveći nacionalni park Grčke i ima oko 50 vrhova preko 2.000m, a naš cilj su tri najviša i najpoznatija: Mitikas (2.917m.), Skolio (2.912m.) i Stefani (2.909m.). U Prioni, mestašce na 1.050m. nadmorske visine gde je ulaz u nacionalni park i od kojeg polazi staza, stigli smo oko 16h. Cilj uspona je Dom „Spilios Agapitos“,poznatiji kao „Refuge A“. Dom se nalazi na 2.100m. i do njega vodi staza dužine 6,5km. Pošto smo se „oprostili“ sa vozačem i dogovorili kada da dodje po nas u subotu, opremili smo se za uspon i polako krenuli ka domu. Staza je odlično uredjena i markirana, na pojedinim mestima ogradjena drvenom ogradom, a na nekoliko mesta napravljena su odmorišta sa klupama. Lepota netaknute prirode Olimpa nikoga nije ostavljala ravnodušnim. Kamenita staza prolazi kroz listopadnu šumu da bi sa povećanjem visine četinari preuzimali teren. Gusta borova šuma bila je svuda oko nas,osim u delovima gde je na proleće prošla lavina i prokčila sebi put. Pojedinim članovima ekipe ovo je bio prvi visokogorski uspon pa su se pravile češće pauze za fotografisanje. U dom smo stigli pred mrak gde smo zatekli, izmedju ostalih, grupu planinara PSD Železničar iz Niša. Ostatak večeri proveli smo u druženju pored vatre u kamin sali. U subotu ujutru u 6h krenuli smo na uspon ka vrhovima Olimpa. Plan je bio da cela grupa popne Mitikas, pa da razdvojimo na dve grupe od kojih jedna ide na Skolio a druga na Stefani. Staza od doma do vrha Mitikas duga je samo 4,5km. ali sa visinskim usponom od 820m. gde na pojedinim mestima nagib dostiže i 45% pa je uspon spor i naporan. Do Skale (2.866m.) visinske tačke gde se staza račva za Skolio i Mitikas stigla je cela grupa. Posle kraćeg odmora odlučili smo da jedanaest planinara nastavi ka Mitikasu, a ostali da naprave veću pauzu, odmore, i odu na Skolio. Sve vreme uspona imali smo idealne vremenske uslove. Nebo je bilo vedro , bez oblačka, temperatura je bila oko 10 stepeni. Grupa od 5 planinara koja je krenula na Skolio lagano je popela je drugi po visini vrh Olimpa i vratila se do doma. Staza koja vodi od Skale ka Mitikasu tehnički je zahtevnija, na nekoliko mesta i eksponirana pa smo išli polako i pažljivo, tako da nam je trebalo 45min. da popnemo do vrha. U 10h svih jedanaest planinara PK „Greben“ koji su krenuli na uspon popeli su najviši vrh Olimpa. Za polovinu to je ujedno i najviši vrh koji su popeli u svojoj planinarskoj karijeri. Lepo je bilo videti osmehe na njihovim licima, čestitanja, slikanja sa srpskom i klupskom zastavom pored grčke zastave na vrhu, spremanje nes kafe i javljanje prijateljima da su kod Zevsa na kafi. Zaslužena nagrada posle uloženog napora i truda, uživanje u prirodi, druženje… Poenta planinarenja. Zadržavanje na vrhu je potrajalo pola sata, a onda ponovo razdvajanje na dve grupe. Imalo je još „posla“ da se uradi. Kako je prvobitno bilo i planirano jedna grupa se vratila do Skale i otišla na Skolio,dok se 5 planinara spustilo kuloarom izmedju Mitikasa i Stefanija do staze koja vodi ka planinarskom domu „C“ i odatle krenulo na uspon na najteži vrh Olimpa- Stefani. U većem delu, staza koja vodi na Stefani je slične težine kao staza za Mitikas. Najteži deo uspona je izlazak na sam vrh. Zbog toga smo u tom staze delu postavili gelender da bi se svi osigurali i bezbedno popeli. I taj zadatak je uspešno uradjen . Bez problema smo svi izašli na Stefani. Ovde nije bilo puno vremena za uživanje pa smo se na brzinu slikali i krenuli nazad. Trebalo je stići u dom gde su nas čekali ostali, spremiti se i spustiti do Prionija pre mraka. Posle teških uspona silazak nam je došao kao odmor. Uspešno smo odradili i taj deo i svi se bezbedno spustili do Prionija. Tu nas je sačekao kombi kojim smo otšli do Paralije na zasluženi odmor. Poslednji dan akcije, jednako bitan kao i ostali, protekao je u odmoru na plaži, kupanju i sumiranju utisaka. I onda pakovanje i povratak za Mladenovac. Uspešno izvedena akcija „Kajmakčalan i Olimp 2012“ za planinare PK „Greben“ ima višestruki značaj: izvedeni su usponi na najviše vrhove Vorasa i Olimpa, predjeno je ukupno 32km planinskih staza i savladan je visinski uspon oko 2.650m., na akciji su učestvovali samo članovi našeg kluba, svi učesnici na akciji su popeli vrhove koje su želeli, svi su popeli minimum dva vrha preko 2.000m. i mnogima je ovo bila prva visokogorska akcija na kojoj su stekli iskustvo . PK „Greben“ je i nastao iz želje da se u Mladenovcu i okolini planinarenje podigne na viši nivo, da imamo klub koji može kvalitetno da organizuje ozbiljne planinarske akcije. Ova akcija je pokazala da to možemo da ostvarimo. A ovo je samo početak. Miroslav Čolić